Zitate

"Bemerkenswert ist das tanzbare Phänomen selbst. Darunter ist eine Kommunikations- bzw. Rezeptionshaltung des Publikums zu verstehen, die unterschiedliche Traditionen, Stile und kulturelle Identitäten annimmt, eine Haltung, bei der die ethnischen Grenzen verwischen. Während Balkanisierung auf Separation hinauslief, führt die De-Balkanisierung zur Synthese. Eine Umkehrung des Prinzips, wie im absurden Theater, wenn auf einmal die Zuschauer mitspielen, erst ihren Körper und dann ihr Hirn mobilisieren." *


"There are a number of elements to this Balkan hybrid sound. At the forfront there is the gypsy brass element, there are the various Serbian, Bosnian, Macedonian, Bulgarian, Romanian ethnic and folk elements, the traditional dances ? coceks and kolos ? in the case of Robert Soko there is a nostalgia tinted Yugoslav new wave element. There is a Turkish element. There are stray
hip hop beats, elements of house, dub and reggae, rai, bhangra and bollywood, in fact everything that is current on western dancefloors finds its way into Balkan Beats to some degree. All this comes together on the dancefloor to create an audible picture of the Balkans in all its anarchy and heterogenity.
Styles collide and blend into each other, sounds which one would never believe could coexist are thrown together in a hot Balkan broth." **


Arthur Engelbert und Robert Rigney haben im SoSe 2007 an der FH-Potsdam Workshops zum Thema "Balkan Beats als kulturelles Phänomen" durchgeführt.
*(Aus dem Manuskript: Normalkultur, 2007)
**(From the manuscript: Balkan Beats, 2007)